Kräver att spelreklamens aggressivitet och mängd minskar
Efter att Svenska Spels spelmonopol upphävdes första januari i år har spelreklam och reklam för casino fullkomligt öst över oss, men nu har Civilminister Ardalan Shekarabi ställt ett ultimatum till spelbranschen.
Det är i princip omöjligt att ha missat hur mycket spelreklamen fullkomligt bombat oss sedan första januari i år. På TV är stora delar av all reklam casino och ofta kommer det 3-4 casinoreklamer irad på TV3, TV4 och Kanal 5. Allmänheten har tröttnat och Konsumentverket har fått ta emot rekordmånga anmälningar om vilseledande marknadsföring.
Ställde ultimatum till spelbranschen redan i februari
Ardalan Shekarabi ställde ett ultimatum till spelbranschen redan i februari för att få spelreklamens aggressivitet och mängd minskad. Ardalan Shekarabi utesluter inte att införa ett totalförbud för spelreklam om branschen inte förbättras väldigt snart. Spelbranschen hade till slutet av mars på sig att återkomma med lösningar på kraven de fått för att få en måttfull spelreklam, vilket de också gjorde i torsdags förra veckan. Skrivelsen som lämnades in till Civilminister Ardalan Shekarabi innehöll fem punkter:
1. Samverkan i Spelbranschen
De två stora branschorganisationerna ska samarbeta med varandra för att hitta en hållbar lösning. Branschorganisationerna skriver att de idag representerar 32 medlemmar som har spellicens i Sverige, men att de tillsammans utgör den större delen av spelmarknaden sett till omsättning.
2. Riktlinjer och praxis
Branschorganisationerna skriver att det område som de själva kan påverka är innehållet och budskapet i marknadsföringen. Därför har de tagit fram gemensamma riktlinjer för reklamen enligt deras tolkning av måttfullhet. Riktlinjerna ska börja gälla 1 april 2019 och omfattar inte tidigare slutna annonsavtal.
3. Marknadsföring ska ske med hänsyn tagen till omsorgsplikten
Branschorganisationerna skriver att det är viktigt med försiktighet för att skydda spelarna mot överdrivet spelande, men också vikten av att hjälpa till att minska spelandet när anledning finns.
Av oerhörd vikt att inga marknadsutskick i direkta kanaler riktas till avstängda spelare
Branschorganisationerna skriver också att det är "av oerhörd vikt" att inga marknadsutskick riktas till avstängda spelare i direkta kanaler.
4. Samverkan med media
Mängden spelreklam har nått en väldigt hög nivå
Spelorganisationerna skriver "branschen erfar att mängden spelreklam har nått en väldigt hög nivå" men hänvisar till att lagstiftningen bara reglerar innehållet och inte själva mängden reklam. De skriver också att det är problematiskt att hantera volymfrågan inom branschen, exempelvis på grund av konkurrensskäl. Här vill branschorganisationerna samarbeta med media och i skrivelsen står att ett första möte har hållits med mediehusens branschorganisation TU.
5. Kunskap och dialog
En branschutbildning ska hållas i april-maj för att öka kunskapen om regleringen av marknadsföringen dit spelaktörer och andra berörda kommer att bli kallade. Branschorganisationerna menar att "det är genom dialog, erfarenhetsutbyte och ökad kunskap som en verklig förändring kan ske".
Förslagen inte tillräckliga
Min första bedömning i dag när jag tittar på de riktlinjer som presenterades av spelbranschen är att de inte är tillräckliga. De tangerar till stor del det som redan gäller
Så uttalade sig Ardalan Shekarabi en intervju med Studio Ett på torsdagsförmiddagen förra veckan och menar att de föreslagna riktlinjerna inte kommer leda till en märkbar förändring. Hans bedömning är att vi idag står ett steg närmare skärpt lagstiftning. Med skärpt lagstiftning kan till och med ett totalförbud mot casinoreklam och spelreklam vara aktuellt, något som redan införts i bland annat Italien.
Tittar man på alla de nätcasinon som fått svensk spellicens är det många av dem som lägger oerhört stora summor på TV-reklam, bland annat:
- Bethard
- Snabbare Casino
- Ninja Casino
- PlayOjo
- No Account Casino
- LeoVegas
- Speedy Casino
- Rizk
- Casumo
- Mr Green
- Maria Casino
- ComeOn
- bet365
- Unibet
- Pronto Casino
Det vore sunt för både spelbolagen och allmänheten om spelreklamens aggressivitet och mängd minskar. Nu återstår det bara att se om spelorganisationerna kan komma med bättre förslag på förbättring.